José Alfonso Antonino, investigador i professor de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut distingit com Prominent Lecturer de la IEEE Industry Applications Society (IEEE-IAS) per al període 2022-2023. Es tracta de l'únic investigador espanyol distingit recentment amb aquesta figura en la IEEE-IAS, amb la qual la prestigiosa societat reconeix la seua trajectòria i aportacions científiques per al diagnòstic avançat de fallades en motors elèctrics, camp en el qual l'investigador de la UPV porta treballant des de fa quasi 20 anys i és referència internacional.

Antonino duu a terme la seua activitat científica en l'Institut de Tecnologia Elèctrica i és docent en el Departament d'Enginyeria Elèctrica de la Universitat Politècnica de València. Actualment, el seu treball se centra en el desenvolupament de noves tècniques basades en l'aplicació d'avançades eines de processament de senyal i tècniques d'intel·ligència artificial, que permeten una detecció precoç d'avaries i anomalies dels motors elèctrics.

“El meu objectiu és desenvolupar i integrar tecnologies innovadores per a millorar el diagnòstic de la salut de motors elèctrics, elements clau en multitud de processos productius, així com en aplicacions d'avantguarda com a vehicles elèctrics. Treballe també en el desenvolupament de sensors intel·ligents en els quals s'implementen aquestes tècniques i que permeten un diagnòstic fiable i primerenc de l'estat del motor, qüestió aquesta primordial en moltes aplicacions”, destaca José Alfonso Antonino.

Gràcies a aquest reconeixement, Antonino impartirà fins a 2023 diferents xarrades tant divulgatives com més especialitzades sobre les seues principals línies d'investigació en nombrosos llocs del món.

“Un gran honor”

Per a l'investigador de la UPV, haver rebut aquesta distinció de la IEEE-IAS, la societat internacional més important del seu àmbit, “és molt gratificant, ja que reconeix la meua labor prèvia com Distinguished Lecturer desenvolupada durant 2019 i 2021, en la qual he impartit classes distingides convidat per grups de prestigi al llarg de tothom. Sens dubte, passar ara a Prominent Lecturer constitueix un gran honor, a l'ésser l'únic representant espanyol dins dels Distinguished Lecturers i Prominent Lecturers de la citada societat i donat el gran prestigi de la resta de components de tal grup, que són referències mundials en les seues respectives àrees”, afig José A. Antonino.

Reptes a curt i mitjà termini

De cara al curt i mitjà termini, Antonino assenyala que el seu gran desafiament, des del punt de vista de la investigació, és continuar treballant en el desenvolupament de sistemes intel·ligents, basats en l'aplicació de tècniques d'avantguarda, que faciliten la determinació precisa de la salut d'un motor elèctric, qualsevol que siga la seua grandària i règim d'operació, i fins i tot que siguen capaces d'estimar la vida del motor. “En les classes distingides impartides com Prominent Lecturer pretenc donar a conèixer aquestes tècniques innovadores desenvolupades pel meu grup i col·laboradors i els beneficis que poden aportar a la indústria”, apunta l'investigador de la UPV.

A més, Antonino destaca la importància de conèixer la salut d'un motor elèctric d'una manera precisa, ja que això contribueix decisivament a augmentar la fiabilitat i eficiència dels processos en els quals opera. Només així es poden adoptar accions de manteniment oportunes de manera immediata, evitant fallades catastròfiques o parades no planificades d'ingents conseqüències econòmiques. “La labor com Prominent Lecturer em permet desenvolupar, en part, aquesta labor de conscienciació i de formació en aspectes de manteniment predictiu de motors”, conclou Antonino.